Musiktextsfilosofi.

Att skriva musik är säkert svårt. En konstart, jovisst! Men någonstans måste man dra en gräns. De som känner mig vet att jag är allergisk mot ordvitsar. Ordvitsar är nödlösningar, nödrim på sig själva. Jag är med andra ord allergisk mot nödrim. 

Så idag har jag blivit förföljd av konstiga låttexter.


Ted Gärdestad - Franska Kort

Ted, jag älskar dig, men du förvirrar mig.

Mina franska kort går inte genom himlens smala port
änglar får inte samla:
Mina franska kort, dem kanske gör som franska flickor gjort
när dem har börjat granska mina franska kort

Du kan gå i kloster som ett alternativ
för sanningen är vridbar som ett positiv
du kan inte gå i långa kjolar hela ditt liv


Tiger Lou - Oh Horatio
Först, I met Horatio five years ago
outside of Munich on the way to Rome
Sen, I want you to notice
I want you to care
Oh Horatio, Oh Horatio

Varför ska han bry sig? Ni sågs i några timmar. Jag förstår inte alls.


Meat Loaf - I would do anything for love (but I won't do that)
Ja, titeln. Ni hör ju. Göra vad? Var går gränsen? Liksom.


La Roux - In for the kill
What is feelings without emotions?
Är inte det samma sak?


Jeff Buckley - Hallelujah
And she tied you to her kitchen chair
She broke your throne and she cut your hair
And from your lips she drew the hallelujah

Den här låten är ett stort frågetecken. På alla sätt.
Det dras hallelujahs hit och dit. Förvirrande.


Oasis - Champagne Supernova
Slowly walking down the hall
Faster then a cannonball
Where were you while we were getting high?

Someday you will find me
Caught beneath the landslide
in a Champagne Supernova in the sky

Dom säger det så bra själva.
Inte en text som skrevs med båda fötterna i marken.

KOMMENTARER


Namn: Pappa

Du har missat en av musiklyrikens största peakar

Karlstad Örjans (tidigt 80-tal tror jag)

"Har du fått brevet - det var jag som skrev-ét"

2010-12-09 @ 08:26:46

Namn: ylvar

tidernas klokaste filosof, karin olsson från söderhamn.

2010-12-11 @ 21:46:08

Namn: svåger

Här kommer två klassiker:

- i´m serious as canser, when i say that rythm is a dancer, avd. hmmm!



Eller ännu värre, house of pain glänser med nödrimmens nödrim:



- Or better yet a Terminator,

like Arnold Schwarzenegger

Try'n to play me out like as

if my name was Sega



avd. wtf



Hälsa stenba att jag återkommer med lite fler gotländska nödrim framöver



2011-01-03 @ 22:30:54


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0