När jag blir diktator ska jag...

... ge alla blodgivare en extra semesterdag. Minst.
... se till att alla affärer visar priset på frukt och godis i antingen kilo eller hekto.
Alltså, 7.90 för godis kontra 14.90 för äpplen - godis låter billigare, fast det egentligen är 79 kr eller 15 kr/kilot.
... införa sockerskatt.
... fixa till det här med tv-avgiften.
... införa skolämnet 'livskunskap' en gång i veckan från årskurs 7 (plus gymnasiet!)
Livskunskap = hemkunskap deluxe. Vardagsekonomi, tapetsering, sortera tvätt.. ni förstår!
... höja skatten på alkohol.
I var tredje (!) sjukhussäng ligger någon med alkoholrelaterad skada. Inte på något sätt acceptabelt.
... höja skatten på ciggaretter (och under en övergångsperiod samtidigt ha gratis sluta-röka-substitut.)
... stjäla två veckor av sommarlovet för högskolestudenter och lägga dem under året istället.

Tror det var just about it. För den här gången.

Eller, vill tillägga att min nybakade systerdotter Rut är höjdpunkten i år hittills.
Bedårande så det förslår. Och jag är inte på något sätt partisk förstås.

Och dessutom, skänk en slant till Haiti och håll tummarna för att det kommer fram.
Det ska i alla fall jag göra.

KOMMENTARER



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0