Tågluff 2010: ett, Paris!

Bättre sent än aldrig.
Att ladda över bilder från dator till blogg tog betydligt längre tid än jag väntat mig, därför är sammanfattningen av resan lite sen. Men bilder är viktigt, så det fick helt enkelt ta den tid det tog.

8 juni 2010
Klockan 05:05 gick bussen från Resecentrum i Söderhamn. Vi bytte till tåg i Gävle och sedan lokalbuss från Nyköping till Skavsta. Om det är någon som ska flyga till Paris med RyanAir kan det vara värt att veta att flygplatsen ligger nästan 10 mil från Paris s det tar ett tag att ta sig in till själva staden och väl där blir man avsläppt av flygbussen precis i sydvästra kanten av stan, så det är långt till allting. Framme på hotellet i Paris var vi någon gång på eftermiddagen. Inget superhotell, men inte illa heller. Låg i ett område som hette Juarés, ca en halvtimmes promenad till Sacre Coeur.

Första kvällen strosade vi omkring på Montmartre. Inte helt fel!

Sacre Coeur - sjukt fin!

Vyn från Sacre Coeur. Som ni ser var inte Paris vädergudar och vi riktigt överens.
Men vi slapp åtminstone regn dag ett..

Caféet från Amelie from Montmartre.
Såg inte alls ut som jag tänkte mig. Gjorde liksom inget väsen av sig alls.
Var självklart svindyrt och ändå helt fullt av turister, och hade det inte vart för turisterna hade jag nog inte ens förstått att det var samma café.

9 juni 2010
Den stora Paris-dagen! Dagen då vi faktiskt skulle uppleva Paris och allt det innebär.
Att tro att man ska orka med en hel storstad till fots på en dag är lite naivt, men vi gjorde ett tappert försök. Något fötterna fick betala dyrt för i form av multipla vattenblåsor och skavsår. Men då fick vi ju se de mesta också!

Ett stycke triumfbåge blev första stoppet.
Ganska coolt faktiskt. Men rondellen i sig var så imponerande att triumfbågen blev lite en jättestor rondellhund som inte är en hund. Men snygg. Och sen gör hela historien med Napoleon och den okände soldaten allting lite präktigt och tillkonstlat tycker jag. Men en jättestor båge i en rondell. Ja, varför inte?

Stopp två. Alla turisters stora mål med Paris. Eiffeltornet.
För att vara ärlig så var något av det första som slog mig vilken ful färg den har. Liksom ljustråkbrun. Men det är faktiskt cool, det ska erkännas. Allting som har fått någonting symboliskt över sig är ju på något sätt coolt. Eiffeltornet är på sitt sätt hela Frankrike i ett trehunda meter högt galenskapsbygge som har hållt 120 år över förväntad livslängd. Lite coolt. Men som tidigare nämnt, Paris vädergudar, inte våra bästa kompisar. Vi vandrade snällt upp alla förbannade trappor till andra våningen, för att väl där inte få åka upp hela vägen. Lite trist, men det var sjukt disigt så vi hade antagligen inte sett så mycket mer. Men ändå.. (Lägg märke till den galne målaren i nedersta bilden.)

Tre. Louvren.
Bra att veta om man någon gång planerar ett besök i Paris är att det är gratis inträde för alla europeiska medborgare under 26 om man kan bevisa sin nationalitet med pass eller körkort. Det visste inte vi, så det var bara att glatt betala de 9 euro det kostade att gå in. Väl inne fanns det onekligen en del att se.. Det var lätt att se vart Mona Lisa var. Bara att leta efter turisterna. (Trots det gick vi fel först..). Mona Lisa var.. liten. I övrigt konstaterade vi att ramarna ofta var snyggare än tavlorna! Och jag skulle vilja veta hur många nakna människor som finns på tavlor och statyer i Louvren! Vad var det för fel på kläder förr i tiden?

Fyra. Notre Dame.
Vilken fin kyrka! Nu blir jag tvungen att leta fram ringaren igen, måste se.

Det var i stort sett Paris. Kollade förbi på Centre Pompidou och Gare du Nord. Höll på att hungrade ihjäl ett tag och vägrade betala på de svindyra restaurangerna kring turistområderna och fötterna fick som sagt sig en rejäl omgång. Paris var helt ärligt lite av en besvikelse. Det känns så himla tråkigt att säga så, men det är risken med förväntningar. Dessutom var vädret piss och det påverkar så mycket mer än man tror. Att fransmän inte pratar engelska och inte är vidare trevliga gör ingenting bättre. Roligt är det dock att de passar så sjukt bra in på att fördomar man har, faktiskt! I var och varannan korsning står en fransos med en baguette under armen. Det är sant! Och alla dricker rosé. Jämt. Frukost, lunch, middag. Jämt!