När jag blir diktator ska jag (uppdaterad!)...

Min diktatorfilosofi är ett ständigt återkommande samtalsämne, eller åtminstone så kommer jag på nya smarta lagar och bestämmelser hela tiden, så jag kände att det var dags för en uppdatering.



... ge alla blodgivare en extra semesterdag. Minst.
... se till att alla affärer visar priset på frukt och godis i antingen kilo eller hekto.
Alltså, 7.90 för godis kontra 14.90 för äpplen - godis låter billigare, fast det egentligen är 79 kr eller 15 kr/kilot.
... införa sockerskatt.
... fixa till det här med tv-avgiften.
... införa skolämnet 'livskunskap' en gång i veckan från årskurs 7 (plus gymnasiet!)
Livskunskap = hemkunskap deluxe. Vardagsekonomi, tapetsering, sortera tvätt.. ni förstår!
... höja skatten på alkohol.
I var tredje (!) sjukhussäng ligger någon med alkoholrelaterad skada. Inte på något sätt acceptabelt.
... höja skatten på ciggaretter (och under en övergångsperiod samtidigt ha gratis sluta-röka-substitut.)
... stjäla två veckor av sommarlovet för högskolestudenter och lägga dem under året istället.

NYA TILLÄGG, 100507:
... omvända systemet när det gäller organdonering.
Förutsättningen är att alla organ doneras. Man tar ett aktivt beslut att inte donera. Inte tvärtom.
... skärpt lagstiftning för unga våldsbrottslingar.
I dagens tidning: 17-årig kille våldtog och mördade en ung kvinna - fick 3,5 års ungdomsvård. TRE OCH ETT HALVT ÅR. För ett liv. Det är inte ens en arkitektutbildning.
... höja panten!
1. läsk blir dyrare. 2. fler pantar.
... lägga in optik som en del av vården, och på så sätt vara gratis till 20 års ålder.


Jag tror that's about it. För idag.

KOMMENTARER


Namn: klara

kan inte jag få rösta på dig i höst? kan du tänka dig att ställa upp? för allt jag känner är karin for president. du är så bra!

2010-05-10 @ 00:45:03

Namn: Karin

Dagen då Sverige blir en diktatur då ställer jag upp med buller och brak. Den dagen ska jag spendera minsta lilla sparad penny på en kollosal kampanj. Jag tror jag kommer känna som om jag äntligen hittar hem. (Hitler ville ju bli arkitekt först!)

2010-05-10 @ 17:46:42

Namn: Annelie

Hehe, du Karin: Du är kul! När du ändå håller på kan du inte lägga till gratis tandvård också, för alltid, jag är i behov av det! Vad gäller alkoholen kan jag som kriminologistuderande säga att det troligtvis inte kommer att hjälpa. Så länge det finns alkohol, finns det misshandel. Ta bort den helt istället så lär vi oss att ha kul på andra vis :-)

You got my vote!

2010-05-10 @ 23:35:47


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0