Om Norrländska Hjärtat.

I Norrland bor ca. en miljon människor. Det är lika många som i Skåne. Eller i Stockholm. Somliga anser att den jämförelsen visar hur yttepyttelitet och glesbefolkat Norrland än. Glesbefolkat kan jag inte säga emot, men det är ändå en miljon människor. Om nu hårt ska dras mot hårt så bör Norrland har lika stort medialt inflytande som Stockholm. Eller Skåne för den delen (är det bara jag, eller tror ni man måste prata skånska för att få en anställning på p3? möjligtvis vansinnigt bred värmlänska..). Nu är det inte så, och tacka för det.

Det finns en charm och ett lugn hos norrländska människor som fascinerar mig. Åtta miljoner landsmän vet knappt att man finns till, och trots det finns inget överdrivet bekräftelsebehov. Jag tror att norrlänningar har kontroll. Kontroll på omvärlden. Kontroll på sitt. Och övriga världens okunskap kan bara dra Norrland själv till nytta.

För vi finns! Även om det kan vara svårt att tro eller komma ihåg.
Men, det kommer åtminstone en ursäkt ibland.




OCH


 
Rättvisan är fantastisk!



(existensiella besvär.)
När jag skriver detta vill jag förtydliga att jag inte räknar in mig själv i facket 'norrlänning'. Söderhamn ligger i Norrland. Jo. Men inte tillräckligt. Det har jag fått höra fler än en gång det senaste halvåret. Jag är inte norrlänning, och för guds skull inte sörlänning. Jag är hälsing, kanske. Fast ändå inte. Det är mer inlandet, landet med traditioner. Så jag får snällt placera mig själv i facket 'Söderhamnare'. Kanske det förklarar ett och annat.

KOMMENTARER


Namn: Annelie

Haha, själv får jag hela tiden höra att jag är norrlänning, för jag pratar så jävla konstigt.... Typiskt stockholmare!

2010-05-20 @ 23:29:01

Namn: Karin

Annelie, du pratar ljusnemål! Det är en liga för sig!

2010-05-25 @ 10:31:37


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0