Vad har jag gjort för Dawit Isaak?



Vad har du gjort för Dawit Isaak?
Att skjuta saker framför sig, för att sedan putta dem bakom sig, är vi alla ofta väldigt bra på. Jag tror jag var för ung när Dawit Isaak blev tillfångatagen så jag har rent slentrianmässigt inte överhuvudtaget satt mig in i saken. Jag bläddrar dagligen förbi räkningen på Dagens Nyheters hemsida och undermedvetet sitter det en liten djävul som talar om att det inte är mitt problem. Att jag kan skjuta det framför mig. Passa bollen till någon annan. Det är ändå ingenting lilla jag kan göra.

Så igår fick jag för mig att helt enkelt googla. Det är inte svårare än så. Google.se. Dawit Isaak. Och om jag någonsin i livet känt mig liten så var det ingenting jämfört med hur fruktansvärt pytteliten och obetydlig jag kände mig då. Här sitter en man, att han är svensk är egentligen oväsentligt men han är ändå en av oss, och vad gör vi? Vad gör världen för alla dessa 20 fångar? Femton har redan dött i fängelset. Nio är svårt sjuka i både psykiska och fysiska åkommor. 20 personer är inte mycket för världen, men det handlar om att skydda en av världens viktigaste principer. Yttrandefriheten är steg ett. Till allt.

Så Sverige för i helvete, ta tummen ur och gör någonting! Att vara landet lagom är inte acceptabelt i det här fallet. Vi kan inte ha skygglappar för mänskliga rättigheter. Dawit må vara född i Eritrea, men med svenskt medborgarskap har Sveriges styrande lika mycket ansvar för honom som för dig eller mig. Och jag hoppas innerligt att någon kämpar för mig om jag hamnade i samma situation!



KOMMENTARER



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0